Translate

Verf mengen

De Opleiding Oude Schildertechnieken gaf dit weekend een workshop in het Dordrechts Museum. Het hele weekend was er Open Atelier route in de stad, en in dat kader organiseerde het Museum een aantal aktiviteiten, waaronder deze.


Uiteraard liet ik zo'n mooie kans niet voorbij gaan. Dus aan de slag met pigmenten, eidooier, lijnolie en arabische gom. Zelf verf mengen, en uitproberen op papier hoe het voelt aan je penseel, de textuur en de kleur, in een snelle schets.
Lucas Stofferis, docent aan deze opleiding, vertelde veel over het materiaal waar we mee werken. Vaak denken we niet over het ontstaansprocede ervan. Hoe meer je daarvan weet en ziet, hoe meer bewondering je kunt krijgen voor de schilders die vroeger de prachtigste werken maakten. En eerst zelf hun verf maakten. Kleuren zijn intenser, zuiverder, meer keuze aan kleuren, er zit geen conserveringsmiddel in de verf en je bent milieubewuster bezig. Eenmaal met zelfgemaakte verf gewerkt, willen de leerlingen aan de opleiding bij Stofferis meestal niet anders meer...
Voorlopig werk ik nog door met de acrylverf die ik heb, wel zo snel en voor handen. Maar ik weet ook dat er op de kast, in mijn atelier, een prachtige rij met potten pigmenten staat te wachten...

Reacties

Populaire posts