Translate

In het hart van het huis (3)


Wat een mooie klus was dit!
Ik heb er eerder over geschreven,
maar dan nu het resultaat, 
en wat uitleg over -hoe doe ik dit zelf-
(in grote lijnen)


Om een traploper-lookalike- te maken,
schuur of brand je de midden gedeelten van de treden kaal. 
Dat is even een karwei maar het resultaat is zeer bevredigend.
Kaal genoeg? Plak de loper af zodat je
 de rest van de trap kunt schilderen. 
Ook hier geldt: meten is weten!
En: gronden-schuren-lakken-schuren-aflakken.
Na goede droging plak je op het geschilderde gedeelte de traploper af.
 Dan kan daar een beits of vernis op.
 Ik heb hier een beits gebruikt, zodat het kale hout wat meer 
naar het laminaat wat boven en beneden ligt, zal kleuren.






Dan de knop op de trap. Die zit los,
dus ik kan hem gemakkelijk schoonmaken en schuren.
Voordat het koper erop gaat geef ik de knop een oranje laagje verf. 
Dit geeft het koper later een warmere glans. 
Over die verf gaat een lijmlaagje,
 speciaal voor het plakken van bladmetalen. 
Nadat het koper geplakt is, bewerk ik het oppervlak met azijn.
 Dat zorgt voor verwering, en de knop 
krijgt zo een doorleeft uiterlijk.
 Nadat het traphek geschilderd is en droog, 
lijm ik met houtlijm de pin onder de knop in het gat van de paal.






  
De tekst voor de wand heb ik-in het juiste lettertype-
laten opblazen bij de copyshop.
De achterkant van de letters bewerk ik met houtskool, 
geschikt voor deze iets ruwe muur.
Vervolgens druk ik met een pen de tekst door op de muur.
Klaar om in te schilderen!
De positie van de tekst heb ik voor het houtskool
aanbrengen al bepaald.









 Na al het schilderwerk en tekstzetten wordt het deurbeslag 
aangebracht en een nieuwe koperen spot opgehangen.
De trapleuningen zijn nog in de maak.
Van mijn kant kan ik weer een prachtig werk afsluiten!








Reacties

Populaire posts