Translate

De Late Rembrandt



Eindelijk naar het Rijksmuseum geweest.
Dat stond al heel lang op de lijst van
dingen om te gaan zien. 
Zeker nu het prachtig gerestaureerd is.
Wat een geduld om zoveel te sjabloneren. 
En uit de hand alle lijnen dicht te zetten.
Niet alleen dat, maar ook het entree met het lijnenspel
wat door de zon een dubbel effect op de muren geeft.
Prachtig om naar te kijken.


Rembrandt. 
Natuurlijk de Nachtwacht maar
 vooral de late Rembrandt.
Ik kijk over alle hoofden heen, 
en wacht rustig tot ik vooraan sta. 
Dan ziet niemand meer iets, 
maar ik geniet van het moment.
Het schilderij en ik. 
Even is het van mij.
Enkel oog voor wat ik zie.
Rembrandt, 
en een Vermeer...


details van kleding van 'Schutters van wijk Vlll in Amsterdam olv kapitein 
Roelof Bicker - door Bartholomeus van der Helst

Reacties

Populaire posts